Monday, September 18, 2006

قناة كل الناس .. إلا العاملين فيها!

رغم التناقضات التي تشوب علاقة الساعين للزعامة الدينية بالعصر وتقنياته ، إلا أن هذا لم يمنعهم من "إثبات وجودهم" سواء بامتلاك قنوات فضائية يستغلونها للدعاية لفكرهم ، أو التوغل والانتشار داخل قنوات أخرى حتى يستولون عليها بالداخل في عملية نضيفة مية المية (مع الاعتذار لنجم الكوميديا المعتزل سامي فهمي)!

خير الأمثلة على ما أقول ظهور موجة من القنوات "الدينية" التي يسيطر عليها هؤلاء ، مثل قناة المجد ذات التوجه السلفي المتشدد ، وسلسلة القنوات الشيعية على النايل سات ، وتوغل الصوفيين داخل المحور ، وسيطرة تيارات الإسلام السياسي بشكل متفاوت على الرسالة وإقرأ.. لكن المثال الذي أتناوله هذه المرة هو "ما يعرف بـ" قناة الناس".. وحكايتها حكاية .. وستستشعر عندما تراها بوجود شبه بينها وبين سلسلة محلات "التوحيد والنور" الشهيرة!

صلوا على رسول الله ..

القناة مملوكة لرجل أعمال سعودي هو "منصور كدسة" وفي رواية أخرى "منصور كرسة" .. تبعاً للاختلاف المطبعي بين مواقع النت والصحف التي تكتب اسم صاحب القناة.. وهو صاحب قناة الخليجية الفضائية ، وهي قناة غنائية لا تختلف كثيراً عن ميلودي هيتس ومزيكا ، وكان الهدف بحسب الصحفي المصري سليم عزوز - أول الأمر طبعاً - "إنشاء قناة عادية جدا، وبأقل تكلفة مادية"..وفتحت القناة ذراعيها الاثنين لعدد كبير من الهواة للعمل كمذيعين ومذيعات (إلى أن اكتشفوا الحقيقة المرة كما سيتقدم)..

بحسب المصري اليوم في تقرير نشرته قبل أسابيع عن القناة المعجزة ، فإن إيمان علام إحدى المذيعات اللواتي عملن بتلك القناة - قبل فصلهن الجماعي على طريقة مذبحة القلعة-قالت أن الإدارة اشترطت أول الأمر عليهن العمل بلا راتب ، وطبعاً - كما يقال في "سوء" العمل المصري- قالت الإدارة أن تلك مرحلة مؤقتة إلى أن يجلب برنامجها إعلانات ثم تدفع لها القناة راتبها! أما ماجدة إبراهيم زميلتها فقد نجحت في جعل برنامجها يستقبل الاتصالات التي كان يطلبها البهوات أصحاب القناة .. وكان الجزاء طبعاً الطرد .. وبلا مرتب..

ولم تكن ماجدة وإيمان الوحيدتين اللتي تم فصلهما من القناة ، بل قامت القناة بقيادة الجنرال عاطف عبد الرشيد بفصل كل مذيعات القناة فصلاً جماعياً ودون إعطاء أي منهن راتباً أو مكافأة نهاية الخدمة .. والسبب هو رغبة أحد شيوخ القناة "أبو إسحق الحويني" وفي رواية أخرى "محمد حسين يعقوب" ، والذي وافق على تقديم برامج على القناة (وقيل على تمويل برامج للقناة) في مقابل استبعاد المذيعات تماماً من العمل بالقناة ، بحجة أن - طبقاً لمصدر من داخل القناة رفض ذكر اسمه للمصري اليوم -"صوت المرأة عورة، وظهورها علي الشاشة فيه إثم كبير"!

لا أعرف بالمناسبة أن ذلك يسري على صوت المرأة في إعلانات القناة والذي لا نزال نسمعه حتى وقت كتابة هذه السطور!

أما عاطف عبد الرشيد فكان له رأي آخر ، حيث قال للمصري اليوم : "لا أرفض ظهور المرأة علي الشاشة بدليل استمرار بعض الإعلانات التي تظهر فيها المرأة في البرامج. وأري أن ظهور داعية أو طبيبة تلقي علماً يفيد الناس، أفضل من مذيعة تسأل الضيف عدة أسئلة"..وبرر سيادته المنطق الأعرج في التعامل مع المذيعات بقوله : "بصراحة شديدة عندما بدأنا لم يكن مدرجاً في ميزانية الإنتاج مرتبات المذيعات حيث أن القناة قائمة علي التواصل المباشر مع الجمهور، وعندما نجحت القناة وجدنا إقبالا شديداً من الراغبات في العمل كمذيعات «هما اللي بيطاردونا وعايزين يشتغلوا معانا مع أننا ممكن نشتغل من غيرهم»!"

ناقشت الموضوع مع بعض الأصدقاء الذين لاموني وبشدة على الهجوم بل وعلى انتقاد "قناة إسلامية".. وأنا أطالب نفسي والجميع بالحذر عند وصف أي شيء أنه إسلامي فالعملية ليست اعتباطاً .. وكيف تتعامل قناة "إسلامية" مع الموظفين والعاملين بها بهذا المنطق المعتوه : لا شفافية في المسائل المالية ، ولا مكافأة نهاية خدمة عقب الفصل وهو ما لا يحدث في دكاكين صغيرة لا تملك من المال ما يدير أعمالها وليس مع قناة فضائية؟ .. بل إن الأنكى أن القناة تقيم دورات وهمية في "مركز الناس للإعداد والتدريب" لا تزال تعلن عنها حتى الآن لإعداد مونتيرين ومعدين ومقدمين للبرامج ، تحصل منها "على الراس الواحدة" على مبلغ وقدره 2500 جنيه مصري ، ثم الباقي معروف : بالسلامة يا شربات!

وهناك السؤال الرزل الذي سألته ماجدة وأسأله بدوري : كيف يستقيم أن تكون هناك قناتان لرجل أعمال واحد ، إحداهما متشددة والأخرى فاتحاها على البحري والقبلي ، وفي استوديو واحد؟.. ومن عندي : هل يعقل أن يكون مجرد صوت المرأة عورة في قناة ، وأنه "مفيش تكليف" في القناة الأخرى؟

تعلمنا من الإسلام أن "أعط الأجير حقه قبل أن يجف عرقه" ، وليس أن نعطيه بالجزمة وإن كان عاجبه!..التعامل بما يرضي الله مع عاملي القناة أفضل بكثير من أن يخرج عليك الشيخ محمد حسنين يعقوب شاخطاً وبكل عنف قائلاً : إنت ما بتصليش ليه؟

حاشية : كل الشكر للزميل "شادي" ومدونته "حزب العواطلية نحن الأغلبية" الذي كان أول من تناول حكايات قناة الناس على مدونته وواقعة الفصل الجماعي ..
تحديث: حسان والحويني ويعقوب يستعدون للرحيل من قناة الناس .. التي قد تتفرغ لتفريخ دعاة الصف الثاني .. راح التمويل يا حاج عاطف!

بالمناسبة .. المجموعة المؤسسة لقناة الحكمة تبحث عن فتوى شرعية تبيح تمويل القناة من أموال الزكاة!

تحديث تاني (19 نوفمبر): ملاحظة رصدتها الزميلة إني راحلة نهديها لكل من تطوع بالهجوم أو الشتيمة على العبد لله لأنه انتقد هذه القناة!

52 comments:

bluestone said...

خلاط السياسة والدين
والبيزنس والدين

حاجة مقرفة ومثيرة للغثيان ..
المتاجرة بأسمى ما عرفته البشرية وهو الايمان والمعتقد أمر سيكون حساب الله عسيرا لهؤلاء اللصوص المتاجرين بكل شيء ..

تحياتي للتدوينة الممتازة جدا

tota said...

العزيز
شكرا على هذا البوست
تنضم القنواة الى لائحة ليست جديدة فجامعى النقائض وحاملى الشاعرات الواهية منتشرون من يحمل راية الاسلام بيده ويضع العمامة ويطلق اللحية ويتصرف ابعد ما يكون عن الدين من ينادى بالديموقراطية وماهو الا احد اباطرة الديكتاتورية
شعارات شعارت ونفوس مخوخة مجوفة
سئمنا ان نراهم فى حياتنا يبرقون كالماس ولكن هم قطع زجاج رخيصة
اين رجال الجوهر والمظهر لماذا يضن علينا الزمان بهم

انت تلهب الاحزان دائما وتتركنا ننعيها بعد ان تطلقها

تحياتى

ibn_abdel_aziz said...

انا ضد القنابل الذرية سواء صانعيها مسلمين او غير مسلمين
بس بيتهيالي عندي استثناء واحد
الناس دي عاوزة قنبلة واحدة بس
وبعدين نبدا علي نضافة

شــهــروزة said...

طيب وربنا انا الفار كان بيلعب فى عبى من اول ما شفت القناة دى
رغم انبهار امى وخلاتى وعماتى والجيران وعيلة العيلة بيها
اجى اقلب التليفزيون الاقى ماما تصرخ فى وشى وتقول لى حرام عليكى سيبى كلام ربنا نسمعه مش الاخبار اللى دوشانا بيها ليل ونهار
لقيتنى بانط كدة على الكرسى واقول لها انتى بتقتنعى بالكلام دة بسهولة ازاى؟
انا شايفة ان كلهم بيتصنعوا التقوى والخشوع فى الكلام
انا مش حاسة ان الكلام دة حقيقى
ههههههههههه
افتكرتنى مهرطقة
بس الحمد للة
فعلا النفاق بيظهر يا قلم من اول كلمة
للى عاوز يشوفه بس
-----
قال الدور بتاع القناة فيه بابين
واحد يدخل على قال اللة وقال الرسول
والباب التانى يدخلك على شكيرا وهيفا
يختتتتتتتتى
بلا هم والنبى
------
امثالهم اللى جابوا لنا الكافية



وربنا لاقوم اجيب ماما من ايديها واخليها تقرا البوست بتاعك عشان تصدقنى بس

سلام يا باشا

saso said...

اسمحلي افصل موضوع فصل العاملات في القناة بدون اي سبب ولا تعويض عن الموضوع.. علشان محسش ان دة اللي خلانا نفوق علي دة
الإزدواجية دي مش هيا المطبقة مع صالح كامل - من غير القاب طبعا - في مخلصة الذنوب قناة اقرأ بينما اردأ الافلام - بتوع لبنان دول - بتتعرض عصرا علشان تطول اكتر فئات تقدر تطولها
يمكن قناة الناس بتدور علي تمويل فتعمل اللي الزبون عاوزة
زي اغنيا الخليج لما بيشتروا معزة - قصدي عروسة - من الوسية المصرية او زي مانت لمحت للحاكم بامرة السويركي سابقا
يعني عاوزها منقبة حاضر عاوزها زي مانت عاوزها حاضر
نفس الحكاية هنا عاوزها منوعات حاضر عاوزها اسلامية حاضر

نقلب الموقف بقي.. الشيخ اللي بيستولي علي ارسال القناة ويحولة للي بنشوفة دة بيفكر فيها بنفس منطق تحجيب وتتويب الممثلات وترييحنا منهم
نوع من تكفير الذنوب او بيفترض انها حسنة جارية مش موضوعنا
القنوات دي تجارية يعني سلعة او خدمة علشان بيزعلوا من سلعة دي، والقادر علي شرائها الاخوة اياهم لية مستغرب ان البايع يبيع للشاري
اما عن التناقض او غيرة ف دة موقف تاني البايع مش مهتم بية اصلا والشاري مش هيفرق معاة والمتلقي مجبر علي المشاهدة ومتخيل انة مخيـّر
دة بمناسبة النقاش الداير علي فرجة لاني متفقة مع رأيك ورأي أستاذ أسامة

me2 said...

أنا بحاول أفهم و مش عارفة خلاص مخي تقف عن العمل
موضوع فصل العاملات ده موضوع عادي و ظاهر من بداية القناة لأن مفيش حاجة إسمها ناس تشتغل ببلاش مهما كانت الحجة او الحافز
أما عن وجود قناتين واحدة قناة للهز و التانية قناة من نوعية (طز) فده عاديييييي
جت عليه هو يعني

ملحوظة:
مضطرة أكتبها في كل رد لي حاليا :(
لينك المدونة إتغير:
http://indifferentspace.blogspot.com

قلم جاف said...

نرد من الآخر :

مي2:

أنا معاكي ، ولكن برضه يبقى فيه وضوح في المسائل دي وتتعرف من الأول ، الراجل قال لهن انتوا حتشتغلوا كدة فترة ، وبعد كدة حنعملكم عقود .. بعد كدة لا اتعملت عقود ولا حاجة ..

من المؤسف إن دة يكون شكل المعاملة المالية في قناة دينية ..

على قد ما أنا زعلان على الكام بوست اللي ضاعوا في عملية تحويلك للمدونة الجديدة على قد ما أنا سعيد بالعنوان الجديد والاستقرار بعيداً عن الحول التقني بين بلوجر وابنه الكابتن بيتا..

ساسو :

اللي قريته على اللينكات اللي جايبها في التدوينة بيوحي ليا بدة في بعض الأحيان ، القناة برضه عايزة تمويل يخليها تشتغل .. (وتشتغل اللي جايين يشتغلوا فيها من غير ما يكون معاهم الماني)!

على ذكر التمويل .. المصريون النهاردة نشرت إن قناة دينية تعمل في مصر - في إشارة ضمنية طبعاً للناس - قررت ما تقبلش فكرة أي برنامج إلا إذا كان قادر يجيب إعلانات ، وورقتها في اللعبة دي همة "الشيوخ"..كربست أكبر عدد ممكن منهم في برنامج على الطريقة الأتوبيسية خير وبركة..

بمناسبة القناة كـ"فرجة".. دخلت في نقاش حاد مع أصدقاء شايفين إنها قناة إسلامية ، وطالبوني أنقد بشكل موضوعي ، القناة ماعادش فيها إلا شيوخ ، ولو اتكلمت على أسلوبهم حأبقى الذي والذين وأسمع من المنقي خيار.. استخدام الشيوخ من وجهة نظر الجنرال عبد الرشيد دوستوم حاجة كدة تدي حصانة من النقد والتفكير والتحليل .. وهم بيعتبروا برامج النون ستوب محاضرات دي "مجالس علم" رغم إن مفيش مجلس علم بيقعد ساعتين وآخره ساعة ونصف بين المغرب والعشاء..

شهروزة :

الانبهار عندنا بالقناة دي أيما انبهار .. أساسي الساعة ستة نجيب كابتن الفريق وعم الشباب الشاب الروش سالم أبو الفتوح بتاع كلمنا عن حلمك..وبالليل خالص بعد القاهرة اليوم نسهر يومياً مع الأخ محمود المصري ، ولفيف من السادة الأخوة المحترمين .. أما يوم الجمعة فدة يوم محمد حسين يعقوب "إنت مابتصليش لييييييه"!

ابن عبد العزيز :

قنبلة واحدة بس مش حتحوق فيهم ..دول عايزين كتيييييييير..

توتة وبلو ستون :

أنا معكم أنه شيء مقرف ومقزز .. واللي يعيش يا ما يشوف..

Anonymous said...

كل سنه وانتم طيبين وربنا يعود علينا وعليكم الايام بخير

shady said...

إنّا نهبناكم

قلم جاف said...

شادي :

أولاً .. مرحباً بك في الدين والديناميت..

زي ما قلت .. وللدقة : إنا أسفأناكم!

أحد شيوخ القناة بالمناسبة أعطى موعظة قاسية عن إدخال النغمات الموسيقية والغنائية على أجهزة المحمول ، وبيقول إن مكسبها حرام!

هو الأسلوب المتبع دة مع اللي اشتغلوا في القناة دي اللي حلال زلال؟

عمر:

وأنت بألف خير وسعادة..

Anonymous said...

أتعجب أشد العجب ممن يعيشون بيننا ويتربصون بالإسلام والمسلمين وعندما يقدمون حلولا يقدمون حلولا ليس لها علاقة من قريب أو من بعيد بأبسط قواعد الإسلام فأرجو منكم يامن تكتبون في هذه المدونة النكدة أن تبحثوا عن إسلامكم من القرآن ومن سنة النبي صلى الله عليه وسلم وكفى كلاما عن إسلام تتوهمونه وتفترضونه في خيالكم فقط!!

قلم جاف said...

"أتعجب أشد العجب ممن يعيشون بيننا ويتربصون بالإسلام والمسلمين وعندما يقدمون حلولا يقدمون حلولا ليس لها علاقة من قريب أو من بعيد بأبسط قواعد الإسلام فأرجو منكم يامن تكتبون في هذه المدونة النكدة أن تبحثوا عن إسلامكم من القرآن ومن سنة النبي صلى الله عليه وسلم وكفى كلاما عن إسلام تتوهمونه وتفترضونه في خيالكم فقط!!"


السيد المجهول المحترم .. أنا مضطر أولاً لمناداتك بالمجهول لكونك لم تنورنا باسم ولو حركي أتحاور معك به!

أتمنى أن تكون أكثر دقة وأنت توجه اتهامات بهذه الخطورة إلى شخصي المتواضع..

ما هو معنى اتهام المدونة التي وصفتها بـ"النكدة" وعلقت فيها ، واتهام شخصي المتواضع والزملاء الأفاضل الذين علقوا هنا بالتربص بالإسلام والمسلمين؟

هل مجرد انتقاد ممارسات بعيدة عن روح بل ونصوص الإسلام في القرآن والسنة تربص بالإسلام؟

هل مجرد انتقاد مذهب أو طريقة أو شلة أو جماعة هو انتقاد للإسلام والمسلمين؟

هل انتقاد جعل الدين ساحة للتخريف هو انتقاد للإسلام والمسلمين؟

هل انتقاد قناة ضربت عرض الحائط بمبدأ "أعط الأجير حقه قبل أن يجف عرقه" الذي علمنا الإسلام إياه هو انتقاد وتربص بالإسلام والمسلمين؟

لماذا لم نسمع تنظيراتك في مواجهة كل جاهل مدعي يطلق على نفسه لقباً ليس له معنى "زي مفكر إسلامي كدة" ويهاجم السنة والقرآن ويسأل لماذا أراد الله كذا ولم يرد ذاك؟

لماذا لم نسمع تنظيراتك في مواجهة من يسعون لأن يكونوا باباوات الإسلام ، وهم يعلمون أن الإسلام منذ الرسول عليه أفضل الصلاة والتسليم وإلى قيام الساعة ليس فيه زعامة دينية ..

عموماً ، نحن ، والحمد لله تعالى ، لا ننتمي للفرق التي تتنافس في "الدوري الديني" على الزعامة الموهومة ، التي لا أصل لها في القرآن ولا في السنة المطهرة..والذين هم الذين يتوهمون إسلامات متفرقة في رؤوسهم حتى أصبنا جميعاً بالحول واللخبطة في أمر ديننا ودنيانا معاً..

Anonymous said...

عموما انا مبحبش احكم على المواضيع من وجهة نظر واحده لازم اشوف الطرف التانى واسمع منه
ولكن تعليقى على الطريقة اللى انتوا بتتكلموا بيها على العلماء والشيوخ
...دينا علمنا احترام الكبير وتوقيرة وما بالنا ان هؤلاء ورثه علم الانبياء
احنا لو فتحنا عنينا وودانا لكلامهم وقلوبنا لكلامهم بلا اى فكرة مسبقه ...هنلاقيهم بيقولوا كلام كويس بيصلح المجتمع كلام لا يدعو الا الى الخير والحب والتراحم بين الناس

ومعلش اذا كان كلامى ضايقكم ..بس بذكركم تانى اننا لازم نحترمهم لانهم علمائنا وحملة ميراث الانبياء ..

ومش معنى كلامي انك تاخذ كل شئ يقولونه مسلم به ...لانهم بشر فقد يخطا ويصيب
ولكن خذ من كلامهم الخير خذ من كلامهم ما يصلح ما حولك ما يصلح شخصيتك
ولازم يكون ليك مرجعية بترجع ليها اذا التبس عليك شئ


ورمضان كريم

سني مستاء من الجزائر said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
اتقوا الله، هل كل من هب ودب من الرعاع والجهلة له أن يتكلم في ديننا الحنيف الذي جاهد من أجله رسولنا الكريم عليه الصلاة والسلام ومات من أجله كرام الصحابة رضوان الله عليهم، وسهر من أجل إيصاله إلينا علماؤنا من السلف والخلف رحمهم الله، (ليس علماء السوء في زماننا الذين يفتون إما بغير علم وإما بما يناسب أهواء الناس ليبقى صيتهم وشهرتهم عالية عند الناس أرضوا سفاسف الناس وأغضبوا عليهم رب الناس)، على أية حال، أعود فأكمل حديثي؛ ورغم كل ذلك الجهاد من صحابتنا الأجلاء وعلمائنا الأبرار لكن لم يكن أحد يجرأ أن يتكلم في أمر الدين حتى وإن كان يعلم إن رأى أن غيره أعلم وأحق.
عودوا إلى كتاب ربكم، عودوا إلى سنة نبيكم عليه الصلاة والسلام. ولا تتهموا الناس بغير حق. واعلموا أنكم محاسبون على كل كلمة تتكتبونها أو تتفوهون بها.

mohammad said...

لا اجد مسمى لكل هذا الا الحقد الاسود

لم تقم بنقد اي شيء غير محترم بالقناة نقدا عقلانيا

كلها دعوات بالنفاق والرياء ولم تسق دليلا واحدا عليها الا ان زعمت انك بقلبك الاسود قد اطلعت على القلوب

اللحية ايها المستهترون هي امر من النبي ....قد تهاجم السلوك السيء ولكن اثبت اولا انه على سلوك سيئ

وعلى فكرة صوت المرأة مش عورة واتحداك تجيب كلام لشيخ بيقول كدا....ومش هتجيب.

يابني انت يصدق فيكم قوله تعالى في الذين يصدون عن سبيل الله ويبغونها عوجا

اتحداك تثبت خطأ واحد في القناة في اي برنامج ....لو بتتكلم عن حوار عقلاني
اما لو كان حوار طرشان فقول اللي انتا عاوزه ولفق وارسل الكلام

وابشرك بما يسوؤك ويسرنا

قريبا ستكون قناة الحكمة

وستكونان اهم قنوات على الفضائية وسط زخم العرى كليب والافلام الداعرة التي يفضلها امثالك

قلم جاف said...

بداية كل عام أنت بخير ، وأحييك على الأدب الرفيع الذي تبديه في تدوينة ، وأتعجب لمن يدخل مدونة ويشتم ، ولو شاء لما دخلها ولما علق فيها..

"كلها دعوات بالنفاق والرياء ولم تسق دليلا واحدا عليها الا ان زعمت انك بقلبك الاسود قد اطلعت على القلوب"

ما رأيته هنا أدلة هي مصادري ، وهي المصادر الوحيدة المتاحة ، تحقق من الأمر بنفسك..

"اللحية ايها المستهترون هي امر من النبي ....قد تهاجم السلوك السيء ولكن اثبت اولا انه على سلوك سيئ"

من تكلم عن اللحية يا سيدي الفاضل؟

"وعلى فكرة صوت المرأة مش عورة واتحداك تجيب كلام لشيخ بيقول كدا....ومش هتجيب."

اقرأ المكتوب في الروابط وستعلم جيداً جداً من يقول ذلك!

"يابني انت يصدق فيكم قوله تعالى في الذين يصدون عن سبيل الله ويبغونها عوجا
"

اعمل أنت بقول الله تعالى :" يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله وقولوا قولاً سديداً"

"وستكونان اهم قنوات على الفضائية وسط زخم العرى كليب والافلام الداعرة التي يفضلها امثالك "

وأنت الذي قلت:

"الا ان زعمت انك بقلبك الاسود قد اطلعت على القلوب"

أظن صاحب القلب الأسود الحقيقي قد عرف نفسه فعلاً..

"اتحداك تثبت خطأ واحد في القناة في اي برنامج ....لو بتتكلم عن حوار عقلاني
اما لو كان حوار طرشان فقول اللي انتا عاوزه ولفق وارسل الكلام"

اتكلم إنت يا سيد كلام عقلاني وخليك دقيق مرة من نفسك ، خطأ واحد من ناحية إيه ، هل من الناحية الإعلامية التقنية أم من الناحية الدينية، لو من الناحية الدينية فهناك مشايخ أجلاء يستطيعون إفتاءك في ما في تلك البرامج من صحة وخطأ ، مثل شريط لأصدقاءك "عشرون خطأ في الصلاة" الذي فنده بعض أئمة المساجد عندنا واستخرجوا فيه عشرين خطأً!

"وابشرك بما يسوؤك ويسرنا

قريبا ستكون قناة الحكمة "

لن ألبس السواد ولن أحد ثلاثة أيام لظهور تلك القناة ، ولظهور من يخطبون بالساعات لتعبئة الشرائط ، ومن يعلقون الميكروفونات ليسجلوا أصواتهم العذبة في صلاة التراويح التي هي عبادة وصلة بين العباد ورب العباد..

ضيفي الجزائري : مرحباً بالجزائر وأهل الجزائر ..أنا استنكرت فقط أن يكون رجل صاحب قناة دينية وقناة غنائية من قنوات العري التي يزعم المدعو سابق الذكر أنني أفضلها ، وأن يكون صاحب القناة الدينية بهذا السوء مع أناس عملوا بها..أنا لم أرتكب جريمة..

قلم جاف said...

"وعلى فكرة صوت المرأة مش عورة واتحداك تجيب كلام لشيخ بيقول كدا....ومش هتجيب."

http://www.islamway.com/?iw_s=Fatawa&iw_a=view&fatwa_id=7640

الفتوى للشيخ صالح بن فوزان ، أحد كبار شيوخ السلفية..وهي تقريباً ما استند إليه مصدر قناة الناس الذي رفض ذكر اسمه في متن الخبر الذي لم تكلف نفسك مشقة قراءته.. رغم أن عشرات الفتاوى تقول أن صوت المرأة ليس عورة بإطلاق..

لا تأمر الناس بالبر وتنس نفسك..وصل الكلام؟

Mohammad said...

قناة الناس باقية ورائدة وسترقى أكثر وأكثر ، موتوا بغيظكم

Leonardo said...

صدقت ياسى محمد فقناة الناس ستبقى وستزداد شعبيتها يوما بعد يوم
لكن هذا سيكون لازدياد الجهل والتعصب يوما بعد يوم
كلما زاد الانحدار كلما علا صوت قناة الناس ودعاة الجهل وكلما ضاقت الحلقه على كل من يجرؤ على قول كلمة حق !!

مش هاقولك اقرأ لفلان أو اسمع علان , بس هاقولك تابع القناة نفسها شوف نوع الإعلانات اللى بتطرحها وكيفية عرض السلعه العاديه فى ثوب إسلامى لتسويقها باستغلال ورع وإيمان الناس الطيبين اللى بيتهيألهم إنهم لما هيستعملوا السلعه دى هيكسبوا ثواب !!
فيه اسم للحاجه دى غير إنه "اتجار بالدين" وياترى فى رأيك الراجل اللى بيتاجر بالدين ده هيهتم بإيه أكتر
بشيخ بيقول كلمة حق وللا بشيخ بيقول اللى الناس عايزه تسمعه وبيجيبله إعلانات أكتر؟
إزاى تاخد دينك من واحد بيبيعه واتخذ منه سلعه وتجاره ؟

يابنى ده إنت المفروض تشكر قلم جاف على إنه بيقتّح عين اللى مش شايف سوءات القناة وبينبّهم إن أصحاب القناة همّهم الوحيد هو المكسب !

6arboosh said...

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
((يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَِ
))
--------------------------
(إن جاءكم فاسق) [الفاسق : الفاجر الذي لا يبالي بالكذب] (بنبأ) [أي خبر فيه إضرار بأحد] (فتبينوا) أي فتثبتوا، ومن التثبت الأناة وعدم العجلة، والتبصر في الأمر الواقع والخبر الوارد حتى تتضح حقيقته وتظهر (أن تصيبوا قوماً بجهالة) أي لئلا تمسوهم بضرر لا يستحقونه (فتصبحوا على ما فعلتم) بهم من إصابتهم بالخطأ (نادمين) على ذلك مغتمين له مهتمين به .

--------------------
والصلاة والسلام على سيد المرسلين محمد بن عبد الله صلى الله عليه وسلم وعلى صحابته الأطهار ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين

لقد وقعتم فى اعراض العلماء حفظهم الله
وإني أبرأ الى الله من قولكم ووالله إني ما رأيت في هذه القناة إلا ما يسوء المنافقين وأعداء الدين ، وإنهم وعلى رأسهم الشيخ أبا إسحاق الحويني والشيخ محمد حسان والشيخ سالم ابو الفتوح وكل من رأيتهم بالقناة أولئك الذين يعّلِمون الناس وينصحونهم ويبذلون الغالي والنفيس في حماية الناس من دعاة الرذيلة والطاغوت هم من أتباع محمد صلى الله عليه وسلم هم رسل لرسول الله يحملون الرسالة لكل ضال من المسلمين وغيرهم وإني أدعوكم بعدم التهجم على علماء المسلمين والتكلم في أعراضهم لأنها من أعظم أنواع الغيبة وهي غيبة العلماء والمشايخ وإذا لم يعجبكم أن تروا ناصح لله فاذهبوا وانظروا ما يعجبكم فو الله إنهم قد أدوا أمانتهم بنصح الناس وأنت وما تريد قبلت النصيحة والتوجيه أو لم تقبلها فستعرض أنت وهم يوم القيامة على الجبار وسيلقى كلٍ منكم جزاءه
(وما يحيكه المغرضون من مؤامرات الكيد التي تؤذي الداعية في أهله ونفسه وماله تحتاج إلى صبر، وهذا ما أكده الله تعالى بقوله: ((لتبلون في أموالكم وأنفسكم ولتسمعن من الذين أوتوا الكتاب من قبلكم ومن الذين أشركوا أذى كثيراً، وإن تصبروا وتتقوا، فإن ذلك من عزم الأمور))، وقد أمر الله رسوله بقوله: ((واصبر على ما يقولون واهجرهم هجراً جميلاً))، وقد أجمع الأنبياء على رد أذى أقوامهم بالصبر ((ولنصبرن على ما آذيتمونا، وعلى الله فليتوكل المتوكلون))، ((ولقد كذبت رسل من قبلك فصبروا على ما كذبوا وأوذوا حتى أتاهم نصرنا، ولا مبدل لكلمات الله))، وسحرة فرعون لما وقر الإيمان في قلوبهم قابلوا تهديده بالقتل والصلب بقولهم ((إنا إلى ربنا منقلبون، وما تنقم منا إلا أن آمنا بآيات ربنا لما جاءتنا، ربنا أفرغ علينا صبراً، وتوفنا مسلمين)).
- إن طول الطريق، واستبطاء النصر يحتاج إلى صبر، وصبر حار شديد ولذا خوطب المؤمنون في القرآن بقوله تعالى: ((أم حسبتم أن تدخلوا الجنة ولما يأتكم مثل الذين خلوا من قبلكم مستهم البأساء والضراء وزلزلوا، حتى يقول الرسول والذين آمنوا معه متى نصر الله، ألا إن نصر الله قريب))، وقوله: ((حتى إذا استيأس الرسل وظنوا أنهم قد كذبوا جاءهم نصرنا فنجي من نشاء ولا يرد بأسنا عن القوم المجرمين)). )

أما قولكم في السلفية فالسلفية هم من اتبع السلف الصالح من الصحابة والتابعين فمن لم يقتدي بالسلف أصحاب الرسول فقل لي بمن يقتدي الناس أبالشيطان الرجيم أم بابي جهل وفرعون ونمرود فقولوا بالله عليكم لماذا تكره الناس الناصحين وتقبل على السحرة والمشعوذين والمبتدعين
غفر الله لمن زل منكم وتاب والعقاب على من زاد ومن لديه أي شيء ضد شخص منهم فعناوينهم موجودة ويمكنكم الاتصال بهم و مناصحتهم بدلا عن انتهاك أعراضهم .


( أحبتي في الله هدانا وهداكم الله
إن من أسباب زوال النعم وذهاب الدين ، الطعن في علماء السنة والتوحيد ، وتطاول الصغار على الكبار ، والجهال على العلماء ، والوقيعة في مشايخ الإسلام وأئمته ِ. قال الإمام ابن المبارك رحمه الله :
( من استخف بالعلماء ذهبت أخرته ).
وقال أبو سنان الأسدي :
( إذا كان طالب العلم قبل أن يتعلم مسألةً في الدينِ ، يتعلم الوقيعة في الناس متى يفلحُ متى ...). )

اللهم هل بلغت اللهم فاشهد

Anonymous said...

بسم الله الرحمن الرحيم
اخوانى .. نسال الله الهداية للجميع فما قراته من تهكم بالعلماء الأجلاء الذين يسهرون على تعليمنا ديننا وبدون مقابل واقول لمن يتحدث عنهم ويخوض فيهم ان يثبت انهم يتقاضون اى أموال من هنا أو هناك لقاء محاضراتهم القيمة لنا .. وان كان هناك اعلانات لا تعجب البعض طب يا أخى منين هيجيبو التمويل هما هيجبوه من دولة تدعم الهشك بشك وترمى بالعلماء ومن يقول ربى الله بالسجون يا أخوان اتقوا الله اما عن قناة الناس وقناة الحكمة فاتمنى من الله القدير ان يكثر من امثالهم ليبصرونا بامور ديننا الحنيف وليخروجونا من الظلمات التى كثرت فى زماننا الى نور الحق والهداية وإن كان مالك النس هو مالك الخليجية فنحمد الله أن هداه ذلك ونسال الله له الهداية وحسن البصيرة فى اغلاق الخليجية .. يا أخوان نريد بصيص النور والأمل وحسبى الله فى كل من يتعرض لعلمائنا وليعلموا أن لحم العلماء مر والحمد لله رب العالمين

قلم جاف said...

حقيقة أنا مذهول وغاضب مما أراه..

في تدوينة هي الأكبر على الإطلاق من حيث عدد الروابط والأدلة التي استشهدت بها منذ أن دخلت تجربة التدوين ، انتقدت فيها أن تكون معاملة القناة الدينية اسماً مع أناس عملوا بها بهذه الضبابية ، أفاجأ أولاً بمن يحول هجومي على إدارة القناة إلى هجوم على مشايخ القناة ، وكلها مداخلتين ثلاثة وأتهم بالكفر والزندقة.. ما هو ما عادش غير كدة..

عن المشايخ ، ترضون حكم إمام المدينة مالك بن أنس رضي الله عنه؟

قال في عبارته الشهيرة : كل منا يؤخذ منه ويرد عليه إلا صاحب هذا المقام (مشيراً إلى الرسول الكريم عليه أفضل الصلاة وأزكى التسليم)..

بالتالي لنا أن نختلف معهم في وجهات النظر ، فالعالم يصيب ويخطئ..

ويستطيع من هم أعلم مني ومنكم مناقشتهم والرد عليهم..

أما أن يأتي أحد ليعتبر أن انتقادي لسلوك خاطئ ومشين لإدارة القناة هو انتقاد للعلماء ، فأنا لن أعتب عليه بقدر ما أطالبه بتعلم القراءة والكتابة من جديد.. هذه أول مرة في حياتي أعرف أن عاطف عبد الرشيد أصبح من شيوخ القناة ، هو فقط مديرها حسب معلوماتي!

مرة أخرى أطالب السادة المجاهيل بقراءة الشيء الذي يهاجمونه قبل مهاجمته ، البينة على من ادعى ، وقد ذكرت أدلتي..

ليوناردو : خالص شكري ، ولقد سردت في سطورك القليلة ما أفحم السادة المجاهيل الذين لا يملكون إلا لغة التشنج والاتهامات والكلام الكبير قوي في مواجهة كلام لم يقرأوه بدقة .. هذا إن قرأوه أصلاً..

أقول قولي هذا ، وحسبي الله ونعم الوكيل..

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اما بعد ، قال تعالى "فأما الزبد فيذهب جفاء وأما ما ينفع الناس فيمكث في الارض" اقول لمن يتطاول على علمائنا قل موتو بغيظكم اتقو الله في دينكم ان كان عندكم بقية من دين ، ولا أظن ، لأن ما يعرض في هذه القناة لا ينفعكم انتم تريدون قناوات اخرى تمشي تبع هواكم ، فلو كانت قناة تعرض الكفر والفجور لارحات قلوبكم ، يعني سلمت منكم جميع القنوات ولم تسلم هذه القناة ، هذا وان دل يدل على قلوب مريضة تكره الايمان وتحب الفجور ، لم تجدوا من تتهكمون عليه الا علماء الدين ، لماذا لم تتهكموا على الراقصات والفاجرين من الممثلين والممثلات ، اتقوا الله
ولا اجد ما اختم به الا "فستذكرون ما أقول لكم وافوض امري الى الله"
----ابو ريم من مصر

قلم جاف said...

السيد الفاضل أبو ريم بيه :

جربت تتخرج وتعاني لغاية ما تلاقي شغل، وتلاقي صاحب العمل بيستغلك ويمص دمك وما يديكش حقك ، وهو راسم زبيبة التقوى والصلاح على راسه ولازقها بأمير؟
ما أظنش..

الاستغلال باسم الدين أمر قاسي ومهين ، وبيفتن الإنسان في دينه أياً كانت درجة إيمانه وعقلانيته..

اشمعنى بننسى إن الاستغلال والإسفاق ضد الدين؟ ولا ما بقاش في الدين حاجة نتخانق عليها إلا الحجاب والنقاب والتوسل بالأولياء والخلافة وبوس قضبان قبور الأولياء وبوس الواوا!

اتقوا الله..

Anonymous said...

من كان منكم بلا خطيئة فليرمها بحجر و يدخل في نيات العباد

saso said...

مش دة نفس اسلوب النقاش في موضوع كريم عامر..ونفس اسلوب النقاش في موقف الوزير العاقل ونفس اسلوب النقاش بين قطبي الامة اللي مبيبطلوش افطار جماعي في نقاش حول نفس الموضوع عند سوسة
احنا مينفعش نناقش
اصدار الاحكام اسهل بكتير
بجد ربنا يديم عليك هدوء لغتك لما النقاش يحتد ويطوال نيتك ودينك ذاتة

HANY said...

شوف يا أخى الكريم :

الشيوخ امثال الحوينى ويعقوب وحسان , مفيش كلام عليهم , ومعتقدش فيه اختلاف على حد فيهم , الكلام كله بقى على صاحب القناه وادارتها , لان الشيوخ دول مش مسؤلين عن اعمال الاداره , ولو حد فيهم عرف حاجه من دى , هيكون ليه تصرف تانى

انما لو موضوع صاحب القناه ده صحيح , وده طبعا مش تشكيك فى كلامك ولكن للتأكد فقط , فتبقى دى مسخره , وفضيحه , أكتر من فضيحه صفر المونديال

وتقبل تحياتى

Anonymous said...

قناة والله رائعة بمعنى الكلمة

وجزى الله القائمين عليها خير الجزاء

ووفقهم وسدد خطاهم

جاول يا أخي ان تتابع برنامج

النهاية للشيخ محمد حسان

وانا على يقين انك ستغير رأبك

ونصيحتي لك ان احببت توضيح مشكلة ادارية هي بالتواصل مع الإدارة والإنكار عليهم

مع شكري وتقديري

جداوي

قلم جاف said...

المجهول اللي رد قبل ساسو مباشرة :

إذا كان من بلا خطيئة فليرمي القناة بحجر ، فهل هذا يبرر رمي نيتي بالطوب؟

ساسو :

ربنا يصبرنا على المجاهيل (جمع مجهول) خاصة وأن تاريخ هؤلاء وأسلوبهم السيء معروف للجميع وكتب عنه أكثر من زميل تعرضوا في مدوناتهم لتعليقات شتامة من هذه العينة..وربما أسخن..

وللمرة الألف أنا مستغرب للي جاي يتخانق هنا..

أما إصدار الأحكام فأنا متفق تماماً إنه ما فيش أسهل منه .. خصوصاً أحكام التكفير والإعدام.. حتتعب نفسك وتفكر ليه ما دام البديل السهل قدامك؟

السيد جداوي :

كان من الممكن التواصل مع الإدارة لو كانت المشكلة غير معروفة ، لكن ما ينشر في الجريدة يعد - من ناحية العرف - بلاغاً للرأي العام ، وقد كان تعقيب إدارة القناة موجوداً ضمن التحقيق المنشور في المصري اليوم..

المحترم هاني :

لك أن تتأكد مما تشك فيه من معلومات عن الواقعة محور التدوينة .. الإنترنت مفتوح للجميع .. وأنا واثق من صدق ما أقول والحمد لله..

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

يا اخي في الله
انا مش هرد على الكلام انا بس كنت عايزة اعرض وجهه نظر الناس في القناة وفي شيوخها الافاضل مع العلم ان كل بني ادم خطاء ولا حضرتك لا تعترف بذلك

مثلا الشيخ محمد حسين يعقوب اطال الله في عمرة وبارك الله فيه
فيه واحده قالتلي انا بحس انه جدي وبحس انه خايف علية قوي
والشيخ محمد حسان مثال للوقار ولعزة الاسلام
وفي واحده مكنتش بتصلي وصلت لسماعها المشايخ الافاضل بعد كرم ربنا عليها
ومن وجه نظري ان اشخص الذي ينقل الناس نقله كبيييييييييييرة جدا زي ماقناه الناس نقلت الناس هو خير من غيرة بكثير وكما قال رسولنا صلى الله علية وسلم (لان يهدي بك الله رجلا واحدا خير لك من حمر النعم

وكنت عايزة اوضح حاجه مهمه جدا ان قناة الناس فيها اخطاء كثيرة جدا ولكن ميزاتها غطت على عيوبها
وبمناسبه نقطه المذيعات ربنا يهيهم ويهدينا انا شوفت المذيعا ت كانوا يتصارعون مع بعضهم للظهور امام الشاشة وهذا لا يليق ابدا وانا من رئي اذا كان بين المؤمنات من هم مثل عائشه رضي الله عنها وامهات المؤمنين فليظهرن اما الشاشات وامام الناس ولكن اين نحن من هؤلاء مع وضع فارق كبير بين الشيوخ كرجال والمذيعات او الدعيات كنساء لان النساء يكون عنهم حب ظهور اكثر وحب ابراز انفسهن
وهذه شهاده شاهد من اهلهم ياعني انا واحده وفاهمهم كويس قوي

وهذا خير ماحدث في هذه القناة ان يعترفوا بخطئهم ويصوبهم

وفي النهاية جزى الله كل من ساهم على نشر الا سلام واعلاء كلمه الله
)

Anonymous said...

هما الجماعة اللي هملين هجهموا دول تبع مين بالظبط بيتكلما زي الجماعة بتوع الحززب الوطني لما يقولووا كلام كدة اي كلام والجماعة بتوح فتح لما يتفضحوا وتظهر بلويهم في السلطة بعد انتخاب حماس

Anonymous said...

ا- ياايها الذين امنوا اذا جاءكم فاسق بنبا فتبينوا عسى ان تصيبوا قوم بجهالة

يقول المولى عز وجل من عادى لى وليا بادرته بالحرب
هم ليسوا الهه ولكن هم علماء وشيوخ افاضل ولو بيغلطوا ححد وانتقضهم

بالنسبة للادارة ولو كان الكلام صح اصلا فده شىء وارد لكلامك ان كل الناس بتغلط اشمعنى قناة الناس يعنى؟؟؟

تانى حاجه يعنى ميلودى ولا قناة الناس
لاتحقرن من المعروف شيئا

واخيرا اسال الله ان يؤجع بكم عقولكم وتنتهون عن سب هؤلاء الناس الذين لاتعرفون قدرهم لانكم مش انتوا اللى بتحسبوا ربنا هو اللى بيحاسب

قلم جاف said...

إلى جميع السادة المجاهيل الأفاضل :

1-أنا عن نفسي مؤمن بأن كل ابن آدم خطاء ، لكن الكثير من المتعصبين - من تعاملي معهم على الأقل - لا يصدقون أن الخطأ يعرف طريقه إلى مذهبه أو طريقته .. وإن القائمين على المذهب أو الطريقة أو الحزب أو الجماعة لا يأتيهم الباطل من بين أيديهم ولا من خلفهم ..ومجرد الكتابة عن أخطاء هؤلاء ومحاولة النصح لله عز وجل تقابل عادة بالشتائم وسوء السلوك الذي يجعل الناس تلعن التدوين وسنينه..

خليكم إنتم الكبار وقولوا حسناً أو اصمتوا.. ألا تتذكرون قول الرسول الكريم عليه أفضل الصلاة والتسليم في هذا الشأن؟

2-لي في الحزب الوطني الذي يتحالف من المتمذهبين من تحت الستار ما لم يقله الإمام مالك في الخمر ، ولي في المتمذهبين الذين يمارسون السياسة من تحت الترابيزة أيضاً ما لم يقله الإمام مالك في الخمر.. ودور دول جاي ودول جاي.. ما تستعجلوش..

3-إيه اللي جاب سيرة قناة ميلودي في الموضوع؟ وهل كل من يناقش وينتقد العديد من الذين يظهرون في القنوات الدينية والذين يخرجهم المتعصبون من دائرة البشر يشجع قنوات العري والمجون والخلاعة؟.. اتقوا الله..

Anonymous said...

يا هذا مثلك يدعى "الرويبضة" كما ذكرهم رسول الله صلى الله عليه و سلم... مثلك يسكت ولا يتكلم.

spada said...

أنتة أية اللى خلاك تفتح موضوع زى دة
ينفع كدة
أهى الصراصير طلعت
وطبعأأقصد الصراصير اللى بيشاهدوا قنوات القرع والبطيخ دى
يا جماعة عيب أنا من أول يوم
شوفت فية القناة دة
وأنا متأكد وعارف أن الشعب
هيضرب على أفاة ويصدق الكلام المتصنع دة أنا واحد بتاع تجارة برضة
وعارف شكل الصراصير
وأساليبهم
اللى بالمناسبة مش يعقوب دة اللى متجوز أربعة
أصل لما الحج متولى يتجوز اربعة يبقى عيب عشان بيعمل كدة عشان مزاجة
لكن لما عمك يعقوب يعمل كدة يبقى حلال
لأنة بيستر عليهم
يخربيت الجهل يأخى بطلوا بقة
تأكلوا فول أمخاخكوا سوست وعفنت
انتوا مبتفهموش
أنتوا بيضحك عليكوا بيتاجروا فيكوا
بس بشكل دينى
وأل اية فضفضة
فضفضة اية وتفتفة اية
مش عيب تأكلوا القفى دة
للا وبيكدبوا يا أخى دة الخبر
عفن ولا واحد طلع تكذيب ولا حد أتكلم
لأنها الحقيقة العارية ملط
----------------------
أجر أجرى تلاقى بتاع تفتفة بعتلك
رنة
مبتصليش لية
بخ

بيكلم كفار اية دة
------------------
هقول اية مهوا لو أمخاخكوا كانت تنفع مكنتوش هتبقوا فى قاع الأمم
يا امة ضحكت من جهلها الأمم
أقصد العرب والمصريين تحديداوليس المسلمين طبعا
دة انا كرهت البلد دى يا أخى من كتر اللى بشوفة من الأشكال المخزية دى
ربنا يكون فعونك استعمل راجون
أو ريد

admin said...

الكلب الذى يتهكم على اسياده ويقول صرارصير سنرى من الصرصار ياقزم ..انت من الدعاة على ابواب جهنم ومن صدقك قذفته فى النار وهم دعاة على ابواب الجنة ومن اجابهم دخلها بإذن الله ..غالبا انت لست مسلما من الأساس كحسن الظن فيك ..وان كنت تدعى الاسلام فأنت منافق وأفاق ..تسخر من شرعة الله ومنهاجة وتقول متزوج اربع ..مال امك وابيك بهذا الأمر ..كنت ابنا من ابنائه والله لاتستحق ان تكون شعرة فى جنبة او ان تكون اسفل حذاءه

Ox said...

إلى قلم جاف
بغض النضر عن مالك هذه القناة او تلك فالمهم هو الذي تقدمه للمشاهدين واتحداك ان تثبت ان قناة الناس ليست مفيدة لنا كشباب سدت في وجهه الابواب.
كنت اتمنى ان تطرح موضوع جدي للنقاش عوض إضاعة الوقت في كلام لا طائل منه والسلام
علي من المغرب

احمد رشدي said...

عوص يا كلب برحتك في الاخر كلب

alaa said...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


يا جماعة اتقوا الله..لماذا كل هذا التحامل على الشيوخ و التجريح فيهم؟؟؟ اتقوا الله ...ألا تعلمون ان الغيبة حرام؟؟ فكيف اذا كانت بالعلماء؟؟اتقوا الله ....لحوم العلماء مسمومة كما قيل


وان كان من اعتراضات على القناة وسياستها و صرفها للرواتب و اعلاناتها التجارية فراجعوا القناة نفسها و راسلوها وانصحوها بالحسنى


والا فما علاقة الشيوخ بكل ذلك

يا جماعة لا تكونوا عونا لأعداء الدين على أمتكم
فيكفيها و الله ما فيها!!ء

لا تكونوا من المنافقين الذين هم محسوبون انهم مسلمون و يخونون امتهم و يتربصون بها و يصطادون في الماء العكر دوما...
اتقو الله و اعلموا انكم محاسبون عن كل ما سطرت ايديكم سواء من خير او شر...وانكم اذا متم فستبقى كلماتكم هذه يقرؤها الناس و تكسبون ييئاتها

حتى و انتم في قبوركم.....فاتقو الله



اللهم رد المسلمين الى دينك ردا جميلا
ةألف بين قلوبهم على الحق و التوحيد والعقيدة السليمة


والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قلم حزين said...

الى قلم جاف والى كل من يعارضون قناة الناس أين أنتم من قول النبى صلى الله عليه وسلم
الدين النصيحة قلنا لمن يا رسول الله؟ قال :لله ولكتايه ولرسوله ولأئمة المسلمين و عامتهم.
ثم أين أنتم أيضا من قوله صلى الله عليه وسلم وهو يحذرنا عن الغيبة بقوله:
أن كان فيه فقد اغتبته وإن لم يكن فيه فقد بهته فان كنتم حقا مسلمين غيورين على الدين كما هوظنى فيكم فلتفعلو كما أمر حبيبكم رسول الله عندما أمر بتغيير المنكر باليد أو باللسان أو بالقلب وهذا أضعف الإيمان ثم يا أستاذ /قلم جاف لى عليك عتاب وهو قولك انا أسفأناكم هل هى على نمط انا أعطيناك الكوثر هذه الألفاظ قد نهى عنهاوتلك نصيحة وأظنك تقبلها والسلام على من اتبع الهدى
قلم حزين على المسلمين

SALAM said...

ما أحقر الأقلام التي تحاول التشويه دون الدليل، ول أننا نرى هذه الأقلام تنتقد الفجور المطلق في الفضائيات الأخرى، لكنه يطيب له الفجور وتجلس تستمع حتى الفجر للعاهرات والعاهرين ولكن سماع شرع رب العالمين ثقيل على أسماع أمثال هؤلاء، وحتى لو كان الأمر كما تقولون فإنه لا يضركم فعل هؤلاء ولكن كلامهم ينفعكم فاسمعوا لما ينفع ولا تتبعوا فعل من خالف، هذا إذا كنتم من أولوا الألباب.

amine said...

السلام عليكم و رحمة الله
أولا أقدم نفسي عبد لله أمين من المغرب
و أنا أتصقح سفحات محرك البحث جوجل صدفة وجدت هذه المذكرة التى يعرض بعض إخواننا المصريين على ما أظن أفكارهم و آراءهم و نحن مسرورون لملاقاتهم وللنقاش معهم بكل الوسائل ًالحضارية الممكنة.
أما فيما يخص قناة الناس فنحن ولله الحمد فخوورون بها و نسأل الله أن يبارك فيها و في القائمين عليها.
وتوضيحا لمسألة مالك القناة السيد السعودي منصور ابن كدسة فهو و لله الحمد و المنة خير قدوة لكل المسلمين في هذا الزمان إذ أنه نعِم بهداية الله له و توبته فحاول بكل جهده إصلاح ما فات من أخطائه في قناة الخليجية الغنائية.
التي تحولت هي كذلك إلى قناة لنشر دين الله.
و أدعوكم إخوتي الأفاضل القائمين على هذا الموقع أن تشاهدوا دليلي على هذا الكلام و تتفرجوا على هذا الفيديو الذي يعرض لقصة توبة قناة الخليجية

http://www.islam2all.com/video/videos.php?sharet=154

و أسأل من الله أن يجمع كلمة المسلمين و يوحدهم.
و السلام عليكم

jamal said...

اني اقول لكم ما قال الله تعالى على امثالكم:
لقد بدت البغضاء من افواههم وما تخفي صدورهم اكبر :
: يرودون ان يطفؤوا نور الله بأفواههم والله متم نوره ولو كره الكافرون :
من انتم حتى تشككون في العلماء وفي الدين , من تحسبون انفسكم, وما علمكم بالدين والاسلام .
اني اقول لكم الكلاب تنبح والقافلة تسير, ولا يضر السحاب نبح الكلاب. فوالله لو كل كلب عوى القمته حجرا لأصبح الصخر مثقالا بدينار.

Tori said...

السؤال :
هل صوت المرأة عورة‏؟‏


المفتي: صالح بن فوزان الفوزان
الإجابة:

نعم؛ المرأة مأمورة بتجنب الفتنة، فإذا كان يترتب على سماع صوتها افتتان الرجال بها؛ فإنها تخفيه‏:‏
ولذلك فإنها لا ترفع صوتها بالتلبية، وإنما تلبي سرًّا‏.‏
وإذا كانت تصلي خلف الرجال وناب الإمام شيء في الصلوات؛ فإنها تصفق لتنبيهه؛ قال صلى الله عليه وسلم‏:‏ "إذا نابكم شيء في صلاتكم؛ فلتسبح الرجال، ولتصفق النساء‏" ‏[‏رواه مسلم في ‏‏صحيحه‏]‏‏.‏
وهي منهية من باب أولى عن ترخيم صوتها وتحسينه عند مخاطبتها الرجال لحاجة؛ قال تعالى‏:‏ ‏{‏فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي في قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا‏}‏ ‏[‏سورة الأحزاب‏:‏ آية 32‏]‏‏.‏
قال الإمام ابن كثير رحمه الله‏:‏ ‏"‏ومعنى هذا أنها تخاطب الأجانب بكلام ليس فيه ترخيم؛ أي‏:‏ لا تخاطب المرأة الأجانب كما تخاطب زوجها‏".

فليقرأ من جديد فتوى الشيخ لأن أول ما أجاب [ه الشيخ هو نعم نعم نعم نعم نعم نعم نعم

http://www.islamway.com/?iw_s=Fatawa&iw_a=view&fatwa_id=7640

Tori said...

س3: ما موقع تتبع عورات العلماء من الشرع، بدعوى التحذير من زلاتهم، ولفت نظر الناس إليها؟ مع العلم أن هذا العمل يقوم به طلبة العلم، ويحذرون العوام من الناس، وممن يحذرونهم من علماء أجلاء أحيانا، كالسيوطي (بدعوى إنه أشعري) وغيره كثير.
ج3: العلماء ليسوا معصومين من الخطأ كما في الحديث: صحيح البخاري أحاديث الأنبياء (3258),صحيح مسلم الفضائل (2365),سنن أبو داود السنة (4675),مسند أحمد بن حنبل (2/437). إذا اجتهد الحاكم فأصاب فله أجران، وإذا اجتهد فأخطأ فله أجر واحد ، ولا ينقص ذلك من قدرهم ما دام قصدهم التوصل إلى الحق، ولا تجوز الوقيعة في أعراضهم من أجل ذلك، وبيان الحق والتنبيه على الخطأ واجب، مع احترام العلماء ومعرفة قدرهم
. إلا ما كان مبتدعا أو مخالفا في العقيدة، فإنه يحذر منه إن كان حيا، ومن كتبه التي قيها أخطاء؛ لئلا يتأثر بذلك الجهال، لا سيما إذا كان داعية ضلال؛ لأن هذا من بيان الحق والنصيحة للخلق، وليس الهدف منه النيل من الأشخاص، والعلماء الكبار- مثل السيوطي وغيره- ينبه على أخطائهم، ويستفاد من علمهم، ولهم فضائل تغطي على ما عندهم من أخطاء، لكن الخطأ لا يقبل منهم ولا من غيرهم.
(الجزء رقم : 12، الصفحة رقم: 99)
وبالله التوفيق وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم.


اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء
عضو عضو عضو عضو الرئيس
بكر أبو زيد عبد العزيز آل الشيخ صالح الفوزان عبد الله بن غديان عبد العزيز بن عبد الله بن باز

Tori said...

تتبع عورات العلماء



السؤال: هل من كلمة تطرق بها أسماع الذين يتتبعون عورات العلماء؟

الجواب: يقول أحد السلف : إذا رأيتم الرجل منشغلاً بعيوب غيره عن عيب نفسه، فاعلموا أنه قد مُكر به. إذا بدأ الرجل ينشغل بعيوب العلماء وطلبة العلم، ويتتبع عثرات الدعاة فقد هلك.

وأخص هؤلاء؛ لأنهم أفضل الناس، ومن أفضل من العلماء وطلبة العلم والدعاة إلى الله، الذين يبلغون دين الله، ويرتبطون مباشرة مع الله، من أفضل منهم؟ إنهم صفوة الله في خلقه، حتى قال النبي عليه الصلاة والسلام: (يا معشر من آمن بلسانه ولم يدخل الإيمان إلى قلبه! لا تتتبعوا عورات المسلمين، فإن من تتبع عورة أخيه تتبع الله عورته، ومن تتبع الله عورته فضحه ولو في بيته ) الله يتكفل بتتبع عورته، وأي تتبع للعورات من رجل يبحث في عالم من علماء أهل السنة ، متمسك بأصول أهل السنة والجماعة يبحث في كتبه ويتصفح أشرطته، لا لطلب العلم، ولا للاستفادة، ولا للهدى ولكن يبحث عن السقطات والزلات، أعوذ بالله! من الذي لا يخطئ؟ لا معصوم بعد رسول الله إلا كتاب الله جل وعلا، هل هناك معصوم؟ هل هناك رجل لا يخطئ أو لا يزل؟ للأسف، لقد انشغل ومكر به ولم يوفق للخير، نسأل الله أن يهدينا وإياه.

Iron said...

اختلاف الناس و تفرق المسلمين ناتج عن مدى فهمهم للعقيدة...
قال صلى الله عليه و سلم:
(افترقت اليهود الى احدى و سبعين فرقة و افترقت النصارى الى اثنتين و سبعين فرقة و ستفترق امتي الى ثلاث و سبعين فرقة كلها في لنار الا واحدة, قيل من هم يا رسول الله قال : من انا عليه و اصحابه)
و ذلك قوله تعالى (و من يشاقق الرسول من بعد ما تبين له الحق و يتبع غير سبيل المؤمنين نولّه ما تولّى ونصله جهنم و ساءت مصيرا)
فالسنة تفسر القرآن (ما انا عليه و اصحابي) هو نفسه قوله تعالى ( سبيل المؤمنين) و اول من يدخل تحت
هذه الاية و الصفة الايمانية هم اصحاب النبي عليه السلام...
فالذين عاصروا الرسول و عاينوا التنزيل هم من افقه الناس فهما" و علما" بهذه النصوص القرآنية
و الاحاديث النبويّة...
و لذا خاب و خسر من ترك دربهم و اغترف من غير نهرهم...
و القرآن و السنة وحدهما لا يكفيان الاّ بضمّ اتّباع سبيل المؤمنين اليهما و على هذه الضميمة افترقت الامة
الى ثلاث و سبعين فرقة...

لن أكون جافا said...

قلم جاف
قف وأقولها من باب :
عَن أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ: (مَنْ كَانَ يُؤمِنُ بِاللهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرَاً أَو لِيَصْمُتْ، وَمَنْ كَانَ يُؤمِنُ بِاللهِ وَاليَومِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ جَارَهُ، ومَنْ كَانَ يُؤمِنُ بِاللهِ واليَومِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ)[122] رواه البخاري ومسلم.
بحثت في الكثير من مقالاتك ومدوناتك فما وجدت سوى العداء لكل ما هو منتمي لدين الإسلام حتى أني أحترت كيف يستقيم هذا مع تلك الكلمة التي تزين بها كل صفحة من صفحاتك من كلام الشيخ محمد الغزالي رحمه الله فمن ناحية أراك تهاجم كل علماء الإسلام وعلماء المسلمين (ولعلك تعرف الفارق) فما وجدتك تحب أحدا منهم فكلهم على ما يبدو واقفون على سكك الندامة وسكك اللي ما يروح ما يرجعش طب حضرتك ممكن تقلنا فين سكة السلامة الا إذا كنت فاكر نفسك صاحبها
وبالإضافة لذلك لم أجد قناة إسلامية بريئة عندك وأصبح المرجع لديك هو عادل إمام وطيور الظلام.
يا أيها القلم الجاف الساخر من كل شيء في ديننا ماذا تريد. أنا لست من المتيمين بحب قناة الناس ولكن أحب العلماء الذين يعملون فيها أمثال أبوإسحاق ومحمد حسان ومحمد حسين يعقوب فأرجو منك إذا كنت مسلما وتؤمن بالنبي محمد عليه الصلاة والسلام أن تأتي لي بكلام لهم يخالف أقوال النبي عليه الصلاة والسلام.
لذلك أقول لك توقف إذا كنت من محبي الإسلام رحمة بك وبصحيفة أعمالك عند الله سبحانه وتعالى فليس لك أن تتهم نوايا البشر إلا بدليل ولذلك وعندما تهاجم العلماء لن أقول لك شيئا إذا أحضرت دليلا على أن فعلهم يخالف شرع الله أما إذا كان يخالف كلامك رأيك البشري القاصر ويوافق شرع رب العالمين الثابت بالقرآن والسنة فألقي برأيك على جدار أي حائط وأذعن للحق.
وأضيف شيئا لا أوافق على مخالفة القناة في موضوع أجور العاملات إذا كان صحيحا ولكن ذلك لا يعني الهجوم على العاملين فيها فلا أظنك تنزع عن نفسك صفة الإسلام ولا المواطنة ولا عن غيرك ممن يعملون في وطن إذا كان قائده يأكل حقوق وطن بأكمله (هذا طبعا في حالة إثبات الجرم) لذلك أصر عليك لو قرأت كلامي أن تتوقف أو أحضر الدليل

ضد الاغبياء said...

بسم الله الرحمن الرحيم
تحية طيبة لكل مسلم صادق ولعنة الله على كل الكافرين
اما بعد
عجبت لما اقرأ على صفحات هذا المنتدى وكأنى انظر يمنة ويسرة فلا ارى الا ذئبا اجيرا او كلبا عاويا
المهم مالى ارى عيالا تتكلم باسم الدين ولا ارى الا جهلا وحماقات تنزف على السطور والمطلوب منا بعد ذلك هتافات التبجيل ولن انضم الى طابوركم طابور الحمقى الحيارى
اما كلام سيدكم انتم فسفاهات فالنبى ذاته ترك الحكم على النوايا الى رب القلوب الله الخالق وكان يعلم المنافقين وسماهم سرا الى كاتم سره الصحابى الجليل ولكن ستر عليهم علّ الله يهديهم وانتم تتحدثون عن نوايا من يظهرون على قنوات الاسلام بل وتجعلون من احساس قلوبكم مرجعا لا يفسد ولا يضل فتتهمونهم بعدم الالتزام الفعلى واصطناعه لانكم انتم لا تشعر قلوبكم بما يقولون واقول لكم ملايين يهتدون بفضل الله على تلك القنوات وانتم لا تشعر قلوبكم قد ظهر واضحا سفه قلوب البعض ولن اشير هم اعلم بمصيبتهم,, وتحاربون الثلاث او الاربع الاسلامية لتغلقوها وتتركوا المسلمين حيارى كى يكونوا امثالكم بين الاف القنوات الفاضحة والعرى
كما قلت انتم وشؤم مقالتكم ونحن ولواء اسلامنا عند ربنا يوم القامة خصوما قاتلكم الله انّى تؤفكون--والله غالب على امره
هدى الله المسلمين وسد افواه الكلاب التى تنبح بين الحين والاخرى من بين اظهرنا--قولوا آمين--وطبعا لن يقولها كاتب المقالة الاولى فقد سد الله فمه الا ان يصر على محاربة الله بمحاربة دينه

will said...

一夜情聊天室,一夜情,情色聊天室,情色,美女交友,交友,AIO交友愛情館,AIO,成人交友,愛情公寓,做愛影片,做愛,性愛,微風成人區,微風成人,嘟嘟成人網,成人影片,成人,成人貼圖,18成人,成人圖片區,成人圖片,成人影城,成人小說,成人文章,成人網站,成人論壇,情色貼圖,色情貼圖,色情A片,A片,色情小說,情色小說,情色文學,寄情築園小遊戲, 情色A片,色情影片,AV女優,AV,A漫,免費A片,A片下載

情色,A片,AIO,AV,日本AV,色情A片,AV女優,A漫,免費A片,A片下載,情色A片,哈啦聊天室,UT聊天室,聊天室,豆豆聊天室,色情聊天室,尋夢園聊天室,080視訊聊天室,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費視訊聊天,上班族聊天室,080中部人聊天室,視訊聊天室,視訊聊天,成人聊天室,一夜情聊天室,辣妹視訊,情色視訊,成人,成人影片,成人光碟,成人影城,自拍

A片,AIO,AV,日本AV,色情A片,AV女優,A漫,AIO交友愛情館,線上A片,免費A片,A片下載,情色A片,微風成人,嘟嘟成人網,成人,成人影片,成人光碟,成人影城,成人交友,愛情公寓,色情聊天室,情色貼圖,色情,色情影片,做愛,情色,哈啦聊天室,聊天室,UT聊天室,豆豆聊天室,尋夢園聊天室,080視訊聊天室,080聊天室,080苗栗人聊天室,自拍,性愛

情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,A片,A片,情色,A片,A片,情色,情趣用品,情趣用品,A片,A片,情色,情色

情色視訊,美女視訊,辣妹視訊,視訊聊天室,視訊交友網,免費視訊聊天,視訊交友90739,視訊,免費視訊,情人視訊網,視訊辣妹,影音視訊聊天室,視訊交友,視訊聊天,免費視訊聊天室,成人視訊,UT聊天室,聊天室,豆豆聊天室,色情聊天室,尋夢園聊天室,聊天室尋夢園,080聊天室,080苗栗人聊天室,上班族聊天室,小高聊天室

محب الله ورسوله said...

اولا احى بتحية الاسلام السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد كده
احب اقول للاخ صاحب المدونة ان الجهل العميق الذى تبحر فيه بقلمك المسموم هذا ماهو الا سم فى عسل ل ابناء هذه الامة التى لا طالما تربص بها اعداء الاسلام ومنهم انت فلا اظنك غير ذلك فا والله الذى لا اله الا هو لا تعملن ما قولت يوم غد عند رب العالمين ولتعملن من يقع فى عرض عالم او من يتهكم على الاسم بدعوة الحرية التى تدعونها فما انتم الا اصحاب جهل عميق يخر من هذه الجماجم المعبأ بغل ضد الاسلام والله جل وعلا ناصر دينه ولو كرتم