Thursday, June 8, 2006

عقدة الوزير ومفتي الديار .. من السباك والنجار!

يحار العقل في فهم بعض التصريحات الغريبة التي تدلي بها شخصيات عامة تملك من السن والخبرة ما يبين لها بجلاء ما يقال وما لا يقال .. طبعاً ستتضاعف الحيرة عندما تكون الشخصية بطلة التصريح شخصية دينية ينظر الجميع لمنصبها على الأقل باحترام أيا كان هامش الخلاف مع ما تتبناه من آراء..

الدكتور علي جمعة مفتي الديار المصريةتصريح غريب الشكل لمحمود حمدي زقزوق وزير الأوقاف نشر بجريدة المصري اليوم يهاجم فيه بعض الأئمة الذين يلبسون الجلباب و "الشبشب" قائلاً : بالله عليكم كيف أميزكم عن السباكين والنجارين دون الالتزام بالزي الأزهري، الذي تصرفه لكم الوزارة، إن هذا الزي الذي يميزكم عن السباك أو النجار وغيرهما، وهو زي يزيدكم هيبة ووقاراً واحتراماً بين المواطنين!

أما التصريح الغريب الآخر فهو لفضيلة مفتي الديار المصرية أثناء زيارته للجزائر ، والذي وصف فيه المفتين المتطرفين بأنهم سباكين وقراصنة!

نمسك التصريحين واحد واحد ..

طبقاً لمتن خبر المصري اليوم ، استنكر بعض الأئمة ، ولهم الحق ، تصريح وزير الأوقاف ، وقالوا أنه هو نفسه غير ملتزم بالزي الأزهري ، فكيف يلزم به غيره ؟ ، وأضيف : لماذا لم يعترض على الشيوخ الأزهريين الذين لا يلتزمون بالزي الأزهري؟ وهل كل أئمة الأوقاف أزهريون ؟ وكيف يرتدي خطباء الأوقاف غير الأزهريين زياً أزهرياً ؟ وهل الزي الأزهري أصبح المظهر الوحيد الذي يكسب مرتديه الاحترام حتى ولو كان خطيباً حمبوللياً؟

أما عبارة فضيلة مفتي الديار فهي غريبة الشكل ، فالمفتون المتطرفون نكبة تناولتها في تدوينة سابقة "هذه الفتاوى الملغومة"، لكنهم ليسوا قراصنة ولا قطاع طريق .. وما هي علاقة القرصنة وقطع الطريق بالسباكة؟

تفسيري الوحيد للزج بالسباكين والنجارين وغيرهم من الحرفيين وغير الحرفيين هو أنه كان هناك فصل بارد لسباك أو نجار مع الوزير أو مفتي الديار.. والمعروف أن كثيرين - وربما يكون الوزير وفضيلة المفتي من بينهم - يظهرون على شاشات التليفزيون يعظون الناس بأن العمل شرف وبأن "الشغل مش عيب" ويستشهدون بحديث "هاتان يدان يحبهما الله ورسوله"..في الوقت الذي يستعملون فيه المهن الشريفة كسباب يطلقونه على من يستثقلون دمه!
وعايزننا نكسبها؟

*الصورة من إسلام أون لاين دوت نت

5 comments:

Malek said...

والله يا عم قلم الواحد احتار في الدكتور علي بجد يعني هو عالم جليل وانا اعرفه جيدا معرفة شخصية
ايه لزوم الاحاديث العجيبة اللي قاعد يطلع بيها كل يوم والتاني بل ايه لزوم الفضائيات و محبة الشهرة اصلا؟؟
يعني ايه الكلام اللي مالوش لزمة في البيت بيتك والفضائية المصرية وغيرها
مش عارف اقولك ايه يا شريف ...انت رأيك ايه..بجد بسألك؟؟
ليه الناس بتعشق التلفزيون وحتى العلماء منهم يعني ايه اللي بيزيد عليهم لما يقعد قدام واحد ولا واحدة ويتنطر عليه او تتنطر عليه وتقول له لا زي ماعمل ابن بسيوني مع الدكتور المسيري مرة؟؟
حقيقي حاجة مش قادر الاقي لها تفسير يقبله عقلي
هي الناس فعلا مهووسة بالشهرة والظهور لا حول ولا قوة الا بالله
اما الزقزوق فمفيش داعي نتكلم عليه
اما فتوى الدكتور عمر هاشم فمردودة للشبهة والتربح لانه يعمل مع الشيخ صالح

يعني مينفعش يفتي في امر يتعلق بيه لعموم المسلمين ينفع يفتي له بس في اشياء شخصية
والله الناس دي بتقلل من علمها ومن قدرها
ومرة اخرى لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم

قلم جاف said...

سؤال للي بيشتم وبيقول يا حمار يا سباك:

1-بيدخل بيتك سباك ولا لأ؟

2-لو ما كنتش من أهل الحظوة ، وما كانش فيه حد في عيلتك ينفع واسطة ، وكان لك ابن طالع عين شارعه بحاله في التعليم ، وما لقاش شغلانة قام واحد ابن حلال نصحه يتعلم السباكة علشان يشتغل سباك قد الدنيا (زي فيلم الأسطى المدير التليفزيوني بتاع صلاح ذو الفقار).. ولعبت البلية مع ابنك السباك وجه يتقدم لناس .. حتفخر بيه ولا ح تستعر منه؟

ومع الاعتذار لأشرف عبد الباقي في فيلم ميت فل : سواااااق .. آااااا.. سواق!

Ossama said...

هي عادة متخلفة مرتبطة بفكرة احتقار العمل اليدوي
واعتباره اقل منزلة
ولا يليق بالافندية
وهي خرافة ايضا لا اساس لها من الصحة وعملت السينما في حقبة السبعينات والثمانينات على تكريس هذه الخرافة
وكما تقول يا شريف ما هي المشكلة في العمل كسباك
تعرف في اوروبا لازم تتصل بالاسطى الذي يعمل في اي حاجة وتاخد ميعاد لندرة هذا التخصص
وكل الناس دي محترمة جدا ومجتهدة زي السباك في مصر
وبرضه يا حلو ما جاوبتش على سؤالي
ليه الناس بتهزء نفسها عشان تطلع في التليفزيون؟؟؟؟

Me2 said...

هو الأسلوب اللي إستخدمه في إهانة لشرايح من المجتمع ولكن الحق إن المظهر بردو للشيوخ مطلوب فيه الإحترام
فيه ناس زودتها قوي.. عايزين يقولوا إنهم متواضعين أو مش طمعانين في عرض الدنيا تلاقيهم ماشيين بلبس بصراحة في منتهى التهزيء و ميخليش حد يحترمهم خالص
و مادام فيه لبس بيصرف من الأوقاف ليهم... ميلتزموش بيه ليه؟؟؟!!! ماهو بردو حاجة تفرس لما تلاقي القساوسة مثلا ملتزمين بمظهر يعطيهم وقارا و تبجيلا مطلوبا لمن هم في وضعهم والشيوخ لأ
أما الصنايعية اللي بيلبسوا الشبشب مع إننا عارفين هما بيكسبوا قد إيه وبالرغم من كده بيصرفوا دم قلبهم على الحشيش وغيره و يستخسروا يلبسوا حاجة نظيفة (وأما بنعمة ربك فحدث) ميزعلوش لما الناس تقلل من شأنهم
طبعا الشخص مش باللي يلبسه لكن الترتيب و النظافة شيء محمود

hesham said...

عندى نقطتين
اولا
اتفق مع Me2 فى ضرورة التزام رجال الدين وعلماءه بحسن المظهر

ثانيا
ارفض الزج باى طائفة او شريحة مهما كانت فى اى مقارنة ليس لها مجال او مناسبة..فكان اسهل لصاحب التصريح الاول ان يقول كيف اميزكم عن الاخرين
وكان اسهل لصاحب التصريح الثاتى ان يصف من يختلف معهم بأنهم مخطئين او ضالين

فلماذا الزج بعبارات و مفاهيم لاذعة بدون داعى الا اذا كان صاحبها يريد ان يظهر هذا التصريح على الصفحات الاولى و بجانبه صورة سيادته الكريمة

ولا حول ولا قوة الا بالله