tag:blogger.com,1999:blog-26616190.post115114649602796077..comments2023-11-03T01:45:39.260-07:00Comments on الدين والديناميت: مجتهدون .. خطر على الاجتهادقلم جافhttp://www.blogger.com/profile/03506411138194361980noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-26616190.post-1152090241229193892006-07-05T02:04:00.000-07:002006-07-05T02:04:00.000-07:00أولاً .. حدث كبير بالنسبة لي وأنا المستجد نسبياً ف...أولاً .. حدث كبير بالنسبة لي وأنا المستجد نسبياً في الكار التدويني أن يحل ابن عبد العزيز ضيفاً على مدونتي "الدين والديناميت" و"فرجة".. خطوة عزيزة وأرجو تكرارها باستمرار بإذن الله..<BR/><BR/>ثانياً.. أثرت نقاط في منتهى الأهمية والخطورة من بينها انسياق الناس بالجملة وراء رأي أو فتوى رجل أو منظمة واحدة .. حتى مع العلم بأن حيثية الرجل الواحد مصدر الفتوى أو الأمر أو أيا كان محل شك ، سواء أكان المرشد في الإخوان أو شيوخ الطرق عند الصوفية أو الملالي عند الشيعة أو شيوخ السعودية في المذهب السني ..<BR/><BR/>عقلية القطيع بعيد عنك .. القطيع اللي بيحتاج للي بيديره وبيحركه ، كما لو كنا شوية حمير وعايزين عربجي يحركنا..<BR/><BR/>الأخطر واللي اتبح فيه صوتي أكذوبة الزعامة الدينية في الإسلام .. الوضع اللي احنا فيه وسيطرة الفتوى وسطوتها ووجود تنافس مسعور بين الملالي وشيوخ الطرق وشيوخ السعودية ومفتيي جماعات الإسلام السياسي والمؤسسات الدينية الرسمية على البابوية الإسلامية.. <BR/><BR/>بل إن اللي عايشين في دور البابوات أخطر على العالم الإسلامي من جماعات الإسلام السياسي ، في حاجتين :<BR/><BR/>1-الأولى إن جماعات الإسلام السياسي عايزة تحكم ، ديتها معروفة مهما حاولت تستخبى ورا أقنعة ، أما حبابيبنا الحلوين عايزين يسيطروا على المؤسسة الدينية في كل بلد بحثاً عن نفوذ ديني يفوق في خطورته النفوذ السياسي..<BR/><BR/>2-ثانياً .. حتى المتطرفين جداً في جماعات الإسلام السياسي عندهم شيء من المرونة في مراجعة أفكارهم (حتى وإن كنت بأشك في مراجعات الجماعات في السجون) .. أما دول .. لا وألف لا .. إلا البابوية يا سيدي!.. هل شيخ الطرق الصوفية حيقبل إنه يشيل عن نفسه المرجعية اللي يأمر بيها سبع ملايين صوفي يصوتوا لطويل العمر يطول عمره وينصره على مين يعاديه؟.. هل الملالي وغيرهم حيقبلوا يعملوا كدة ..<BR/><BR/>احنا بنتكلم إذن في أكذوبة الزعامة الدينية في الإسلام ، قبل ما تبطح الطوبة المعطوبة ونبص نلاقي مجتمعاتنا بتعيش كوارث بالجملة والقطاعي وساعتها نقول يا ريت اللي جرى ما كان!قلم جافhttps://www.blogger.com/profile/03506411138194361980noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-26616190.post-1151957571613184932006-07-03T13:12:00.000-07:002006-07-03T13:12:00.000-07:00موضوع رائع تانيبالتاكيد الحكم العثماني بلاويه متلت...موضوع رائع تاني<BR/><BR/>بالتاكيد الحكم العثماني بلاويه متلتلة<BR/>بغض النظر عن انجازات حضارية ان جاز تسميتها بذلك<BR/><BR/>بس تاثير السلطان التركي علي الفقه وتطوره مصيبة بمقاييس كثيرة<BR/><BR/>الدكتور القرضاوي بيحاول يا اسامة<BR/>بس لما بيخش في السياسة بيعك<BR/><BR/>ويطلع فتاوي عامة مجملة ولان معاه فلوس بيسخر كام منبر اعلامي ويتحول رايه الفردي في قضية سياسية ما الي راي الاسلام<BR/>وتلاقي شباب الاخوان مثلا تبنوا الراي وتحول الي راي " الامة " بقدرة قادر<BR/><BR/>انا بحب القرضاوي <BR/>وبتابع فتاويه واحكامه<BR/>بس بتضايق من فكرة سيطرة الفتوي علي الراي العام بشكل عام<BR/>انا حتي مش عاجبني فكرة المجلس الاعلي للفتوي في اي مكان لانه بيتحول لكنيسة كاثوليكية مع الوقت<BR/>ويتحول لسلطان علي الدين بشكل مقرفibn_abdel_azizhttps://www.blogger.com/profile/11245509368766297307noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-26616190.post-1151238899124425802006-06-25T05:34:00.000-07:002006-06-25T05:34:00.000-07:00والله العظيم يا قلم انت راجل جدعبس ملاحظة اولى الا...والله العظيم يا قلم انت راجل جدع<BR/>بس ملاحظة اولى <BR/>الاغلبية الساحقة من المسلمين في الدول غير الاسلامية ليست من العرب ولكنها <BR/>تركية وكردية و من اهل شبه القارة الهندية اي باكستان والهند وبنجلادش و الملايو او ماليزيا<BR/>وبعضهم افارقة والامر يعتمد على البلد ومثلا في كرواتيا نسبة غير هينة من المسلمين تصل الى حوالي 12 من تعداد السكان وهم كروات اوبوشناق<BR/><BR/>هذا اولا<BR/>ثانيا فقه المعاملات يجب ان يضع في اعتباره حالة المجتمع الذي يعيش فيه المسلم<BR/>وهذا امر ثابت من فتاوي السلف الصالح<BR/>ولا خلاف عليه<BR/>وبالتالي قد يكره شيء في بلد ويستحب في بلاد اخرى وهكذا<BR/><BR/>ثالثا تعريف الشيء مقدم بالتأكيد على تعريف فاعله<BR/>فلاوجود لسارق دون سرقة<BR/>والمصدر اصل والفاعل مشتق<BR/>وهكذا<BR/>نعود لموضوع الفتاوى والمفكر الاسلامي<BR/>يا عم قلم دي ناس في البطيخ قرا الواحد منهم كلمتين فارغين لواحد برضه كان سامع <BR/> كلمتين فارغين وكتبهم<BR/>وهكذا وبقت تجارة<BR/> بمعنى ظاهرة الدعاة الجدد دي حاجة غريبة جدا هما بيدعو مين بالضبط وبيدعو لايه بالضبط؟؟<BR/>يعني دعوة المسلمين للاسلام مش غريبة شوية؟ وبعدين لو واحد قال دعوة للناس ترجع لدينها يا سيدي على اساس ايه انت شايف نفسك تعرف في دينك احسن منهم؟<BR/>فبصراحة اختلط الحابل بالنابل وبقى الموضوع سلاطة وتهريج<BR/>بس سيبك انت <BR/>انت راجل جدع<BR/>والحوار معاك لطيف واتمنى يكون مفيد ليك زي ماهو مفيد ليّ<BR/>تحياتي ياشريفOssamahttps://www.blogger.com/profile/01481256740800429421noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-26616190.post-1151231658012761092006-06-25T03:34:00.000-07:002006-06-25T03:34:00.000-07:00شيء آخر بخصوص تعليق لك على "اسرق حرامي":قلت أن تعر...شيء آخر بخصوص تعليق لك على "اسرق حرامي":<BR/><BR/>قلت أن تعريف السرقة مقدم على تعريف السارق .. أذكر أن تعريف السرقة في القانون المصري هو الاستيلاء على مال منقول مملوك للغير بقصد التملك.. <BR/><BR/>أنا بيعنيني هنا بنية التعريف..<BR/><BR/>تعريفات كتيرة في الشريعة تمت صياغتها واستنتاجها ، وأي س من الناس بيقول إنه مجتهد ومفكر إسلامي ومقطع السمكة وعامل ديلها أنسيال يفترض إنه يفكر في تعريف محدد للسرقة مثلاً أو للاحتكار في ضوء النص بحيث يكون تعريف جامع ومانع يسهل القياس عليه بشكل موضوعي..<BR/><BR/>لكن إزاي؟.. دة الأسهل ولا إنه يطلع يقول إن مش شرط نصوم لحد الفجر ، وإن ما فيش حاجة اسمها يوم عرفة في الحج ، وغيره من التفتيق في أمور العبادات المحسومة في معظمها منذ أربعة عشر قرناً ، ولما حد يسأله اللي بيعمله الشيخ صالح كامل دة احتكار ولا لأ يتيس ويدي فيها وش اللمبي؟قلم جافhttps://www.blogger.com/profile/03506411138194361980noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-26616190.post-1151229965821627502006-06-25T03:06:00.000-07:002006-06-25T03:06:00.000-07:00ما أثرته عن المجتمع غير المسلم الذي يعيش فيه المسل...ما أثرته عن المجتمع غير المسلم الذي يعيش فيه المسلم أمر بالغ الأهمية والخطورة في ذاته..<BR/><BR/>كجزء من التطور والتعقيد الذي طرأ بشكل عام على الحياة اقتضت الضرورة أن تعيش جاليات مسلمة من بلدان عربية (جل المسلمين في العالم الغربي عرب وأقليتهم مواطنون من نفس الدول الغربية) في المجتمع الغربي.. وبالتالي يختلف الأمر بعض الشيء عما إذا كانوا يعيشون في مجتمع هم أغلبيته.. <BR/><BR/>ألا يغير ذلك من حسابات من يسمون أنفسهم بالمفكرين الإسلاميين شيئاً؟قلم جافhttps://www.blogger.com/profile/03506411138194361980noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-26616190.post-1151171910725979982006-06-24T10:58:00.000-07:002006-06-24T10:58:00.000-07:00يا صباح الفل يا قلمكلام مهم جدا ومرتبط اساسا بالمو...يا صباح الفل يا قلم<BR/>كلام مهم جدا ومرتبط اساسا بالموضوع المطروح وهو فقه الواقع<BR/>وضرورة الاجتهاد<BR/>ولكن ده زيه زي اي حاجة في الوجود له قواعد وشروط واصول <BR/>يعني زي ما قلت يا شريف عند الدكتور ياسر بالنسبة للسعودية بتاعة الكورة بامارة ايه يكسبوا وهما الدوري التعبان بتاعهم كله اجانب واللعيب السعودي مدلل مثله مثل اي لاعب عربي<BR/>يعني ايه الكلام ده<BR/>يعني ببساطة ان الموضوع مش فلوس وصرف وبس<BR/>فيه حاجة اسمها اصول وقواعد<BR/>وده برضه اللي قلته لحضرتك في موضوع الترجمة<BR/>نرجع بقى لموضوع الاجتهاد وفقه الواقع<BR/>والعلاقة بين النص او الشرع والمجتمع<BR/>يعني ببساطة مجلس الفتوى الاوروبي عمل شغل جميل جدا في الموضوع ده<BR/>والدكتور القرضاوي عامل فتاوي مهمة جدا بخصوص الفيزا والكروت الائتمانية في امريكا<BR/>ليه الكلام ده؟ عشان فقه الواقع مرتبط ليس فقط بحال المسلم ولكن ايضا بالمجتمع الذي يعيش فيه المسلم<BR/>وطبعا الناس دي لما طلعت الفتاوي دي التزمت بالاصول والقواعد<BR/>لانهم جد يا معلم قلم<BR/>المشكلة حضرتك في كل بيك او هانم مزنوق او مزنوقة في كلمتين فارغين تطلع وتقولك شوية بلاهة وتلاقي في اطار الفضائيات والبلح امهات اللي العرب عايشين فيه مين يقول له او يقول لها يا سلام ايه الدرر دي آعد<BR/>يعني برضه نرجع مرجوعنا للسؤال الاصلي بامارة ايه ان احتكار اذاعة المبارايات يعني احتكار الهواء وعلى فكرة ده اسمه القانوني و ترجمة دقيقة للمصطلح الانجليزي<BR/>يبقى مشروع؟؟؟<BR/>هنا يأتي دور الفقيه الواعي اللي يقدر يطلع ويحلل الموضوع ويكون على معرفة بالعلم الشرعي وايضا على معرفة بفكرة الاحتكار كنظام وقوانين مكافحة الاحتكار الوضعية في مختلف دول العالم و ايضا على دراية بالاعلام وبفكرة البث المباشر وباوضاع المجتمع المصري<BR/>وهكذا<BR/>ويقول بوضوح ايه الحل؟؟ ويتحمل المسؤولية امام الله سبحانف وتعالى اولا ثم المجتمع<BR/>ماشي يا قلم وضحت الفكرة اللي بطرحها في السؤال؟؟<BR/>انما انت برضه مجاوبتش على سؤال الحوار بتاع كويلو عاجبك ولا لأ؟ وهو يا آه يا لأ ياعم قلم صباح الفلOssamahttps://www.blogger.com/profile/01481256740800429421noreply@blogger.com